Faro, museumparken en de archeologische wetenschap
Sessievoorzitter: Peter Jongste (Saxion Hogeschool)
Het Verdrag van Faro gaat over het betrekken van erfgoedgemeenschappen, niet zozeer om ze bewust te maken van het belang van erfgoed, maar vooral om ze deelgenoot te maken van ‘onze’ wereld. In onze kennisintensieve, digitale wereld vraagt de gemeenschap om betrouwbare informatie, nieuwe inzichten en een rol bij educatieve experimenten. Dat komt samen bij verschillende museum- en erfgoedparken. Jonge, opgeleide en enthousiaste professionals spelen daarbij een belangrijke rol.
- Hoofdpijler:
Publiek - Tweede pijler:
Wetenschap - Werkvorm :
Lezingen/ pitches en zaaldiscussie
Museumpark Archeon. Tussen archeologie en entertainment
Eva IJsveld (Archeon)
Archeon laat bezoekers het verleden beleven, waarbij archeologische vondsten het uitgangspunt zijn. Medewerkers van Archeon zijn van diverse pluimage en behalve archeologische kennis is omgang met het publiek en entertainment in Archeon van groot belang. Naast trainingen voor de medewerkers wordt de archeologische basisinformatie van elke periode in readers door Archeon aangeboden aan de archeotolken. Door de samenwerking met Saxion wordt deze informatie up-to-date gehouden en krijgen bepaalde thema’s extra verdieping, wat in Archeon op vele manieren zijn uitwerking heeft.
Prehistorisch aardewerk: van onderzoek naar beleving in Museumpark Archeon
Mandy Hazenberg (Saxion Hogeschool)
Aardewerk is vaak een belangrijke vondstcategorie op een prehistorische vindplaats. Toch wordt deze vondstcategorie momenteel onderbelicht door archeotolken vanwege een gebrek aan kennis.
Mede daarom vroeg Museumpark Archeon aan Mandy Hazenberg om een wetenschappelijk verantwoorde en gebruiksvriendelijke reader met catalogus te ontwikkelen, die gebruikt zal worden door de archeotolken van Archeon in hun rollenspel met de bezoekers. Replica’s van enkele typologisch herkenbare potten worden daarbij gebruikt. De reader wordt actueel gehouden en telkens aangevuld met nieuwe kennis en inzichten.
Erfgoed van ons allemaal. Maatschappelijke betrokkenheid door overdracht van kennis
Carla de Roest (Hunebedcentrum Borger)
Riemke Scharff (Hunebedcentrum Borger)
De missie van het Hunebedcentrum is het beschermen van de archeologische monumenten in Drenthe en de volgende generaties mee te nemen in die taak: erfgoed is van ons allemaal.
Het Hunebedcentrum vertaalt het recente wetenschappelijke verhaal over de (pre)historische bewoners naar het publiek, om zo bewustwording en eigenaarschap te creëren. De kunst is dat te doen op een aansprekende manier voor verschillende groepen. Stagiaires zijn onmisbaar in de ontwikkeling van creatieve manieren om het verhaal actueel en aantrekkelijk te houden.
Laat-neolithische migraties vanuit de Pontisch-Kaspische steppe verbeeld op infopanelen
Roan Boersma (Saxion-RUG / GIA)
Recent aDNA-onderzoek toont aan dat gedurende het laat-neolithicum migranten vanuit het steppegebied naar West-Europa trekken. Deze nieuwe ontdekking bereikt, platgeslagen tot een simplistisch verhaal, het grote publiek in krantenberichten en op sociale media.
Het Hunebedcentrum vroeg Roan Boersma om de nieuwe onderzoeksresultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te verbeelden op vier thematische infopanelen: over migratie, taalverandering, cultuur en levensonderhoud. Gekozen is voor een aansprekend stripverhaal dat jonge bezoekers van het Hunebedcentrum vertelt wat er vanaf 2850 v. Chr. gebeurde.
Erfgoed om van te leren. Het educatief-archeologisch erf in Vlaardingen
Jeroen ter Brugge (Stichting Masamuda)
Sinds november 2023 werkt de Stichting Masamuda verder aan het educatief-archeologisch erf in de Broekpolder van Vlaardingen als voortzetting van het burgerinitiatief Federatie Broekpolder. Het erf biedt een werkplek voor natuur- en erfgoedvrijwilligers en beoogt, in de breedste zin des woords, archeologisch onderzoek te stimuleren en samen te werken met de archeologische overheidsdiensten, onderzoeksinstanties en opleidingen. Op het erf wordt de mogelijkheid geboden om gebouwen en paleolandschappen op een wetenschappelijke, betrouwbare manier te reconstrueren en educatieve activiteiten aan te bieden.